پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 دی 1400 - 09:28

تاکید رهبرمعظم انقلاب بر توجه به موفقیت‌ها

در هفته‌ای که گذشت، رهبرمعظم انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم، بر لزوم توجه به موفقیت‌ها تاکید کرده و عنصر امید را برای پیشرفت کشور ضروری دانستند. همچنین سخنگوی گمرک از رشد 25درصدی تجارت در پاییز خبر داد. رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، 60 پله‌ ارتقاء یافت و بانک جهانی نیز در گزارش جدید خود، اقتصاد ایران را رو به بهبود دانست. در ادامه مشروح اخباری که به اجمال به آن‌ها اشاره کردیم، ارائه خواهد شد.
کد خبر : 10738

پایگاه رهنما:

در هفته‌ای که گذشت، رهبرمعظم انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم، بر لزوم توجه به موفقیت‌ها تاکید کرده و عنصر امید را برای پیشرفت کشور ضروری دانستند. همچنین سخنگوی گمرک از رشد 25درصدی تجارت در پاییز خبر داد. رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، 60 پله‌ ارتقاء یافت و بانک جهانی نیز در گزارش جدید خود، اقتصاد ایران را رو به بهبود دانست. در ادامه مشروح اخباری که به اجمال به آن‌ها اشاره کردیم، ارائه خواهد شد.

تاکید رهبرمعظم انقلاب بر توجه به موفقیت‌ها

به گزارش تبیین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان در دیدار با مردم قم فرمودند: «ما باید نگذاریم که موفّقیّت های جمهوری اسلامی مکتوم بماند؛ این یکی از مسائل واقعاً مهم است. ایشان همچنین با اشاره بر برخی مشکلات اقتصادی افزودند: خب ما امروز در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم؛ فرض کنید مسئله‌ی تورّم، مسئله‌ی گرانی بعضی از اجناس، معیشت مردم بخصوص طبقات ضعیف، مشکلات بانک ها، مشکلات مالیاتی و امثال اینها؛ خب اینها مشکلات ما است. بعضی، این مشکلات را آن چنان بیان می‌کنند که گویا هیچ موفّقیّتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده و [آنها را] مکتوم می کنند. ده‌ها موفّقیّت در بخش های مختلف نظام جمهوری اسلامی وجود دارد.» معظم‌له در نهایت بر لزوم توجه به موفقیت‌ها و تقویت عنصر امید تاکید کردند.

  • رشد 25درصدی تجارت در پاییز

سیدروح الله لطیفی اظهار داشت: کل تجارت کشور در 9 ماهه امسال 122میلیون و 452هزار تن کالا به ارزش 72میلیارد و 83 میلیون دلار بود که سهم فصل پاییز 43 میلیون و 318 هزار تن به ارزش 27 میلیارد و 156 میلیون دلار بوده است. سخنگوی گمرک افزود: تجارت پاییزی کشور (مجموع صادرات و واردات) نسبت به فصل سوم سال قبل، کاهش 9 درصدی در وزن وافزایش 25 درصدی در ارزش را تجربه کرده است و نسبت به فصل تابستان 7 درصد در وزن و 14 درصد در ارزش و نسبت به بهار 12 درصد در وزن و 28 درصد در ارزش رشد داشته است. لطیفی در خصوص میزان صادرات در فصل پاییز گفت: از مجموع صادرات 92 میلیون و 333 هزار تنی کشور به ارزش 35 میلیارد و 141 میلیون دلار در 9 ماه سال، 32 میلیون و 337 هزار تن کالا به ارزش 13 میلیارد و 335 میلیون دلار در فصل پاییز به سایر کشورها صادر شد که نسبت به پاییز سال قبل از لحاظ ارزش 17 درصد، نسبت به تابستان سال جاری 20 درصد و نسبت به فصل بهار 25 درصد افزایش داشته است.

  • بهبود 60 پله‌ای رتبه ایران در شاخص نوآوری

گزارش شاخص جهانی نوآوری نشان می‌دهد رتبه ایران در سال 2014 معادل 120 بوده است، اما از آن سال به بعد کشور ایران به استثنای سال 2020، توانسته است جایگاه خود را به طور مستمر در میان کشورهای مورد بررسی بهبود بخشد؛ به طوری که رتبه‌اش در سال 2021 به 60 ارتقاء یافته و توانسته جایگاه خود را در سطح جهانی 60 پله بهبود بخشد. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در گزارشی به وضعیت پژوهش و فناوری در لایحه بودجه 1401 پرداخت و به سهم اعتبارات تحقیق و توسعه اشاره کرده است. توجه و رصد این شاخص ترکیبی در مؤلفه‌های اصلی و شاخص‌های آن می‌تواند برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران حوزه علم و فناوری در طراحی مداخلات مؤثر سیاستی و شناخت اصلی‌ترین مشکلات نظام ملی نوآوری، راهنمای مناسبی را فراهم آورد. مشاهدات آشکار شده حکایت از آن دارند که بهبود روند وضعیت و رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری در بین کشورها از سال 2012 میلادی تاکنون را می‌توان هم به شاخص ورودی نوآوری و هم به شاخص خروجی نوآوری نسبت داد. البته مقایسه این دو شاخص نشان می‌دهد که سرعت بهبود و ارتقای شاخص خروجی نوآوری بسیار بیشتر بوده است.

  • بانک جهانی: اقتصاد ایران رو به بهبود است

بانک جهانی در گزارش جدید خود که اخیراً منتشر شد، اعلام کرد، اقتصاد ایران پس از یک دهه از دست رفته با رشد اقتصادی ناچیز (بازه زمانی میان سال های 2011 تا 2020)، به تدریج در حال بهبودی است. کاهش محدودیت های کرونایی، سازگاری با شرایط عادی جدید - که به صورت بهبود در مصرف نمود پیدا می کند و شرایط مساعدتر در بخش نفت، سبب شده است، اقتصاد این کشور 4 فصل متوالی پس از ژوئن 2020 (سه ماهه نخست 1399)، با بهبود اقتصادی (هرچند از سطحی بسیار پایین) مواجه شود. چشم انداز اقتصادی ایران تحت تاثیر شیوع کرونا و چشم انداز تقاضا از سوی شرکای مهم صادراتی اش قرار گرفته است. در ادامه این گزارش نوشته شده است: ریسک های اصلی برای چشم انداز اقتصادی ایران به روند همه گیری و چشم انداز تحولات ژئوپلتیکی مربوط می شود. اقتصاد (این کشور) همچنین، هرچند کمتر از گذشته، نسبت به افت بیشتر قیمت های جهانی نفت، آسیب پذیر باقی می ماند. افزایش چالش های تغییرات آب و هوایی (افزایش دما) که به کمبود شدیدتر آب و برق منجر خواهد شد، به همراه تورم بالا می تواند فشارهای بیشتری بر آسیب پذیرترین اقشار وارد آورد و بر نارضایتی های اجتماعی بیفزاید. احتمال کاهش تحریم ها می تواند فعالیت های اقتصادی را تقویت کند؛ زیرا اقتصاد این کشور به صورت مزمن کمتر از ظرفیت بالقوه فعالیت می کند.

  • جمع‌بندی

آرمان‌خواهی و ایده‌آل‌گرایی عناصر مهمی در ایرانیان هستند که اتفاقاً موتور محرک پیشرفت هستند. این ویژگی که ما همیشه ضعف‌های اقتصادی را ببینیم و تلاش کنیم آن‌ها را بهبود ببخشیم، ضروری و لازم است اما اگر توجه به ضعف‌ها منجز به ندیدن نقاط قوت شوند، امید را از یک ملت می‌گیرند و مردمی که امید ندارند، روی پیشرفت را نخواهند دید. از این رو رهبرمعظم انقلاب در دیدار با مردم قم، بر توجه به موفقیت‌ها تاکید دارند؛ اما جالب آنکه این توجه دادن ایشان از نوع تخدیر و چشم بستن به روی نقاط ضعف نیست. رهبر معظم انقلاب در همان سخنرانی نخست مشکلات اقتصادی (مانند تورم، مشکلات معیشتی، ضعف‌های نظام بانکی و ...) را بر می‌شمرند و سپس بر ضرورت دیدن نیمه‌ی پر لیوان تاکید می‌کنند. اما کدام نیمه‌ی پر!؟ در خبرهای پس از آن، بخشی از نقاط قوت و کورسوهای امید اقتصاد ایران ذکر شدند. رشد تجارت خارجی، بهبود شاخص نوآوری و تخلیه‌ی اثر تحریم‌ها نویدبخش گشایش‌های اقتصادی است؛ گشایش‌هایی که هفته‌ی پیش، بانک جهانی نیز در گزارشی بر احتمال بالای وقوع آن‌ها صحه گذاشت.

 

ارسال نظرات